Interjú Emmanuel Lulin felelős alelnökkel és etikai főigazgatóval
A Csoport

lulin

Mik voltak az idei Etikai Nap fő irányvonalai, és mihez kezd ezek után az Önnek feltett rengeteg kérdéssel?

A 8. Etikai Napon rekordmennyiségű kérdés hangzott el: összesen több mint 4700, ami megoszlik Jean-Paul Agonnal folytatott webchat és az egyes országvezetőkkel folytatott helyi beszélgetések között.

Mindannyian büszkék vagyunk arra, hogy ezen az eseményen egyre nagyobb számban vesznek részt az alkalmazottak, és hogy a vezetői elköteleződés mértéke is növekszik világszerte.

Idén is folytatódott az üzleti etikai kérdések számának növekedése. Ez egyaránt jelzi a nagyobb fokú érettséget és az etikai normák megfelelőbb ismeretét a Csoporton belül.

A változás ezen pillanatai lehetőséget adnak a vezetői bátorság megjelenítésére is, hiszen a kérdéseket szívből és őszintén kell megválaszolni. Máskülönben a vezetőség elveszítené hitelességét.

Legjobb tudomásom szerint a L'Oréal az egyetlen cég a világon, amely ilyen nagyszabású eseményt rendez immár 8 éve.

Mi történik az alkalmazottak kérdéseivel? A gyakorlatban lehetetlen minden kérdésre választ adni; azonban mindegyiket elolvassuk, hogy megvizsgáljuk azokat a területeket, ahol szükség lehet javításra. Ezenkívül minden évben megkérjük az országokat, hogy számoljanak be arról, milyen intézkedéseket tettek az ottani Etikai Napon elhangzott kérdések nyomán.

Ugyanezt a kérdést tenném fel a „Hogyan lehetne hatékonyabb a közös munka” című crowdsourcinggal kapcsolatban.

Ez a második crowdsourcing volt, amely világszerte nyitva állt minden leányvállalatunk előtt: több mint 1100 ötletet küldtek be, amelyen több mint 4000 szavazat szerepelt; ez szép példája a közös intellektuális együttműködésnek.

A javaslatok száma és minősége azt mutatja, hogy minden megfelelően működik, és hogy mindenki osztozik az új ötletek fejlesztése iránti vágyon, a Simplicity, a holnap L'Oréalja program szerint. Én személy szerint nagyon izgalmasnak találom mindezt.

A „Hogyan lehetne hatékonyabb a közös munka” program keretén belül elhangzott ötletek mindegyikét elküldtük a Simplicity irányítóbizottságnak és a Csoport HR-bizottságához, hogy így azonosítani lehessen azokat az ötleteket, amelyek konkrét intézkedésekhez vezethetnek. Emellett mindegyik országvezető is megkapja az ötleteket, amelyek az országukból érkeztek be, hogy lássák, mit lehetne megvalósítani helyi szinten.

Természetesen 2017-ben visszajelzünk az alkalmazottaknak, és megosztjuk velük a megvalósított intézkedéseket.

Mennyire vethető össze a L’Oréal a többi vállalattal etikai szempontból?

Ha tehetném, személyesen dicsérnék meg mindenkit, mert a Csoport alkalmazottai azok, akik segítettek felépíteni a L'Oréal kiemelkedő hírnevét.

Például 2016-ban a L'Oréal hetedszerre nyerte el az Ethisphere Institute által kiadott, a „Világ legetikusabb vállalata” elnevezésű elismerést.

Ezen kívül a Covalence EthicalQuote reputációs indexe, amely a világ 581 legnagyobb vállalatát vizsgálta, megmutatta, hogy 2015 óta a L'Oréal tartja az első helyet a személyes és háztartási termékek kategóriában, és világviszonylatban második, elérve az Aa+ osztályozást.

Természetesen ez nem jelenti azt, hogy minden tökéletes, de rendkívül pozitív elmozdulást látok. Ez fontos, hiszen az innováció általában új etikai kérdéseket vet fel.

Az Etikai Napon tartott webchat során Agon úr többször is arra bátorította az alkalmazottakat, hogy forduljanak az etikai nagykövetükhöz. Hogyan lehet valakiből etikai nagykövet?

Gyakorlatilag az országvezető nevez meg két vagy három embert, akik megfelelnek a „munkaköri leírásnak”; ezek olyan alkalmazottak, akiket elismernek a teljesítményükért és azon képességükért, hogy képesek közel kerülni a csapatokhoz. Ezenfelül független személyiséggel kell rendelkezniük, érettnek, tisztességesnek kell lenniük, jól érzékkel kell bírniuk a becsületességre és bátorságra vonatkozóan, jó kommunikátornak kell lenniük, valamint alaposan ismerniük kell az üzletet és a csapatokat. Ezután én hozom meg a végső döntést.

Az etikai nagykövet tisztsége fontos küldetés. A nagykövetek különböző pozíciókat töltenek be az üzleti tevékenység területén: marketing, értékesítés, HR, műveletek, pénzügy, kommunikáció, kutatás és fejlesztés, jog, biztonság, digital stb...

Az etikai nagykövet pozíciójára való jelölés nagy elismerést jelent, és egyben lehetőséget nyújt a Csoport fejlődésének támogatására. Személyes szinten, az etikai nagykövetek gyakran mondják azt, hogy ez az egyik legjobb vezetői tanfolyam, amelyet a Csoport valaha is biztosított számukra!

Manapság, a világszerte aktív etikai nagykövet hálózat által a Csoporton belül minden alkalmazott helyi szinten képes valakihez fordulni etikai ügyekben.